Een Agile aanpak zorgt voor beklijving en vertrouwen

Waar gaat het om bij het inzetten en maken van ICT hulpmiddelen: dat ze gebruikt worden. Als ze niet gebruikt worden leveren ze geen rendement op, sterker nog het zit alleen maar in de weg. Maar al te vaak kom ik hele mooie (standaard) ICT-producten tegen die niet gebruikt worden in de organisatie. Met ambitieuze plannen is de organisatie gestart, maar het landt gewoonweg niet. Een belangrijk probleem is dat mensen die met de oplossingen moeten werken het niet in hun huidige werk kunnen plaatsten. Een training of handboek is leuk, maar dat is niet genoeg.

Betrekken van mensen in het project zorgt voor een veel diepere “interventie”. Een die blijft hangen. Het is niet voor niets dat Confucius honderden jaren geleden al zei:

If I tell you, you will forget
If I show you, you will remember
If I involve you, you will understand.

Juist als je het begrijpt kun je het vertalen naar je eigen (gebruikers)situatie. Dit geldt natuurlijk ook voor de mensen die de hulpmiddelen implementeren of maken. Kijk als gebruiker eens mee met het werk van een ontwikkelaar, of sterker nog: werk eens een paar weken met ze samen

Mensen betrekken neemt een heleboel barrières weg, ook die van weerstand. Omdat ze betrokken zijn en begrijpen neemt het vertrouwen in de uiteindelijke uitkomst toe. Zoals zoveel dingen in het leven zijn vele veranderingen niet van te voren vast te zetten. Vooral bij 2e orde veranderingen waar niet aan het begin volledig vaststaat wat de uitkomst zal zijn is vertrouwen bouwen randvoorwaardelijk. (zie kader).

Vertrouwen, beklijving, wat wil je nog meer?, probeer eens zo’n Agile traject.

Dit is een artikel van gastschrijver Patrick van Burgel.

Patrick van Burgel
Schrijver van Grip op de zaak: succesvolle ICT-veranderingen en Solution manager bij Ordina

Blz 55 uit Grip op de zaak:

Het niveau van de verandering

Schat goed in wat voor verandering het is. Een ICT-verandering wordt vaak gezien als een eerste-orde, te plannen, verandering. Toch moeten vele ICT-veranderingen gezien worden als tweede-orde-veranderingen. Het is bij de start van de verandering niet exact bekend wat de gewenste situatie B zal zijn, en welke tijd en energie dit gaat kosten. Het is lastig, dan wel onmogelijk, alle hoekstenen en samenhang vooraf te voorspellen bij grote ICT-veranderingen.

Eerste-orde-verandering

Dit is een verbetering. Binnen de bestaande context wordt veranderd. De huidige, situatie A, is bekend en ook de toekomstige, situatie B is bekend. (zie diagram)

Tweede-orde-verandering

Dit is een verandering. De huidige situatie A is bekend, maar de toekomstige situatie B is (nog) onbekend.

Derde-orde-verandering

Dit is een transformatie. De huidige situatie A is onbekend (er zijn meerdere ‘waarheden’), de toekomstige situatie B is onbekend, maar we moeten toch veranderen. Bijna altijd gaat aan de verandering een crisis vooraf.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

Een reactie op Een Agile aanpak zorgt voor beklijving en vertrouwen

  1. Willem Sham zegt:

    De ICT verandering in een organisatie zou gesteund moeten worden door het hoger management. .

    In geval van, de medewerkers dezelfde productie aantalen moeten leveren, terwijl de nieuwe werkwijze nog onbekend is, kan ik me voorstellen dat een verandering met een tijdelijke lagere productie gepaard gaat. Wat later een hogere productiviteit betekent. Als het hoger management dit tot op een bepaalde mate accepteert, zullen de medewerkers eerder meewerken aan de verandering (ipv tegenwerken). Een verandering doet bij iedereen beetje pijn. Als die pijn wordt verdeeld, zal slagingskans groter zijn.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s