De Nieuwe Nieuwe Spelregels van Scrum

(This Blog is also available in English here)

Tien jaar na de creatie van het Agile Manifesto en de publicatie van het eerste boek over Scrum, zestien jaar na de eerste presentatie van Scrum op OOPSLA’95 en vijfentwintig jaar na het wetenschappelijke artikel waar Scrum zijn naam aan dankt, publiceren Ken Schwaber and Jeff Sutherland, de grondleggers van Scrum, de nieuwe Scrum Guide 2011. Deze levert een aantal interessante nieuwe inzichten. In deze blogpost kijken we kort terug op de geschiedenis van Scrum, behandelen we de belangrijkste veranderingen en visualiseren we de nieuwe nieuwe spelregels van Scrum. Dit is interessant voor zowel mensen met een beperkte kennis van Scrum als ervaren Scrum-beoefenaars.

Ralay Race versus Scrum

Afbeelding 1: Relay Race versus Rugby

Geschiedenis van Scrum
De naam Scrum is geïnspireerd door het wetenschappelijke artikel ‘The New New Product Development Game’ gepubliceerd in 1986 door Nonake en Takeuchi. Dit artikel behandelt een holistische manier van softwareontwikkeling met één multidisciplinair hybride ontwikkelteam voor alle fasen van ontwikkeling. In dit artikel wordt deze nieuwe aanpak vergeleken met rugby waarin het hele team zich inzet om de bal naar de overkant te krijgen. Dit in tegenstelling tot een estafetteloop waarbij opeenvolgende lopers een estafettestokje doorgeven wat vergelijkbaar is met de watervalmethode waarbij een team van experts een ontwikkelfase afsluit en het resultaat doorgeeft aan een ander team van experts voor de volgende ontwikkelfase. Dit artikel is nog steeds het lezen waard.

Begin jaren negentig werkten Ken Schwaber en Jeff Sutherland ieder afzonderlijk aan een Agile managementframework. In 1995 presenteerden ze gezamenlijk het resultaat onder de naam Scrum (een rugby term) op OOPSLA ‘95 (een conferentie over objectgeoriënteerd programmeren). Beiden zijn nog steeds actief in het uitleggen en promoten van Scrum.

Waarom de nieuwe nieuwe spelregels
Een van de belangrijkste Scrum principes is “inspect and adapt”. Dit is precies wat Ken Schwaber en Jeff Sutherland hebben gedaan in de nieuwe Scrum Guide 2011. Om een spel te kunnen spelen zijn eenduidige spelregels nodig. Binnen deze spelregels kan een team experimenteren met diverse strategieën en tactieken om erachter te komen wat werkt in welke situatie. De nieuwe Scrum Guide 2011 bevat alleen nog maar de nieuwe nieuwe spelregels van Scrum. Alle strategieën en tactieken zijn verwijderd maar zijn nog steeds terug te vinden in de talloze boeken, artikelen en blogs over Scrum. Dit is naar mijn idee een grote stap voorwaarts die voor teams helder maakt waarmee ze kunnen experimenteren en wat ze diskwalificeert (oftewel zorgt dat de voordelen die Scrum te bieden heeft niet worden benut). In de rest van dit bericht visualiseer ik de nieuwe nieuwe spelregels van Scrum en licht ik de veranderingen toe.

De nieuwe nieuwe spelregels gevisualiseerd
De kracht van Scrum ligt in zijn eenvoud. Met slechts 3 rollen, 4 werkproducten en 5 getimeboxte gebeurtenissen biedt de nieuwe Scrum Guide 2011 een proces voor zelforganisatie van Agile teams. Binnen een Scrum Team worden 3 rollen onderscheiden, die zijn weergegeven in Afbeelding 2. Nieuw is de term Development Team voor diegenen in het team die actief betrokken zijn bij de implementatie van de oplossing en dat het advies is om dit team drie tot negen mensen groot te maken. De metafoor van “Pigs and Chickens” wordt niet meer genoemd om zo de relatie tussen ontwikkelaars en niet-ontwikkelaars (ondersteunende rollen en belanghebbenden) minder in gevaar te brengen.

Scrum rollen

Afbeelding 2: Scrum rollen

De vier Scrum werkproducten representeren werk of waarde. Ze bieden transparantie rond toekomstig werk, onderhanden werk en werk dat af (‘done’) is in die zin dat het heeft geleid tot een bruikbaar Increment van de oplossing. Afbeelding 3 toont deze werkproducten binnen een grove schets van het Scrum proces.

Scrum werkproducten

Afbeelding 3: Scrum werkproducten

De Product Backlog is de enige bron van requirements voor aanpassingen aan de oplossing. Deze lijst wordt nu geordend genoemd in plaats van geprioriteerd omdat prioriteit slechts een van de criteria is die de ordening van de lijst kunnen beïnvloeden. Andere criteria zijn kansen in de markt, technische en organisatorische afhankelijkheden, politiek en return on investment op de lange termijn en van een groter geheel van aanpassingen. De Definition of Done  wordt niet als werkproduct onderscheiden maar wel expliciet genoemd als bron van overeenstemming en als input voor de planning. De term ‘commitment’ is vervangen door forecast om te benadrukken dat het een middel tot teammotivatie is en niet iets waarop het team kan worden afgerekend. De Sprint Backlog bevat naast de forecast (verwachting van wat het team kan realiseren in de Sprint) nu ook het plan (bijvoorbeeld in de vorm van gele briefjes met taken van maximaal 8 uur op een taakbord) voor het realiseren van het Increment.

De Product Owner heeft als doorlopende taak om inzichtelijk te maken welk werk er nog nodig is om het doel van deze ontwikkelinspanning (release of project) te halen en hoe zijn plan hiervoor eruit ziet. Burn-down of burn-up charts vormen geen onderdeel meer van de spelregels maar zijn in veel situaties nuttig gebleken, dus blijf ze, waar zinvol, vooral gebruiken.

Het Scrum proces bestaat uit vijf gebeurtenissen zoals te zien is in afbeelding 4. Deze worden gedurende de hele ontwikkelcyclus herhaald  en bieden een basis voor ‘inspection and adaption’. De Sprint omvat alle andere gebeurtenissen en levert een bruikbaar Increment van het product op. De belangrijkste innovatie is het timebox-karakter van al deze gebeurtenissen en de eenduidige indicatie van hun lengte. Deze lengte is gebaseerd op een Sprintlengte van een maand. Voor kortere Sprints dienen al deze tijden proportioneel te worden verkleind.

Scrum gebeurtenissen

Afbeelding 4: Scrum gebeurtenissen

Hoewel de veranderingen niet wereldschokkend zijn is het toch raadzaam om er serieus naar te kijken. Duidelijkheid in het verschil tussen de spelregels van het spel en de strategieën en taktieken om het te spelen kan een hoop onnodige discussies voorkomen en maakt je gegarandeerd een betere teamspeler.

Links:
Scrum Guide 2011
Verklaring van Scrum Guide update door Ken en Jeff
Meer gedetailleerde uitleg over de veranderingen
Artikel ‘The New New Product Development Game’
Stripverhaal over ‘Chicken and Pig’
WikiPedia over ‘Chicken and Pig’

Voel je vrij om commentaar te leveren op de nieuwe nieuwe spelregels van Scrum, stel vragen aan onze gemeenschap en deel je ervaringen. Meer interessante links rond dit thema zijn ook welkom.

Over racollaris

Remi-Armand is consultant moderne ontwikkelmethoden bij Ordina. Hij is zijn carrière gestart als leraar wis- en natuurkunde. Binnen de IT heeft hij gewerkt als J2EE-ontwikkelaar, projectleider, RUP-coach en Scrum Master in financiële, verzekerings- en semi-overheidsinstellingen. De laatste jaren heeft Remi-Armand zijn focus steeds verder verlegd van management naar coaching van organisaties bij het implementeren van Agile, gebruikmakend van methodieken als RUP en Scrum. Zijn boek RUP op Maat behandelt het Agile toepassen van RUP in de praktijk (zie http://www.rupopmaat.nl). Op dit moment werkt hij aan een nieuw boek getiteld ScrumUP, Agile Software Development with Scrum and RUP (zie http://blog.scrumup.com).
Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op De Nieuwe Nieuwe Spelregels van Scrum

  1. Bas zegt:

    Leuk stuk en zeker weer een interessant artikel. De fotos is wel erg misleidend aangezien dit een foto van American Football is, wel degelijk een andere sport dan rugby. Een van de grootste verschillen?
    Is American Football is er geen sprake van een scrum….

    • racollaris zegt:

      Dank voor je reply. Plaatje is aangepast, de Scrum wil ik natuurlijk niet missen.

    • Chris Fortuin zegt:

      Sorry, ook al is dit artikel al bijna een jaar oud ik moet toch even kwijt dat het plaatje nu wel rugby laat zien maar nog steeds geen Scrum. Goed artikel overigens!

    • racollaris zegt:

      Beste Chris, dank voor je reactie. Je hebt helemaal gelijk, het onderschrift van het plaatje klopte niet. Hier moest Rugby staan en niet Scrum. Wat ik wilde laten zien is het hele rugbyteam dat op de bal gefocust is. Dit in tegenstelling tot estafette waarbij maar één speler het stokje heeft en de rest afwacht.

  2. Pingback: Scrum inpassen in een traditionele projectorganisatie | AgileOrdina

  3. Pingback: Scott Ambler bij Ordina | AgileOrdina

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s