Enthousiasme rondom de Innoveer jij mee sessie met Remi-Armand Collaris & Jurgen Appelo

Op 19 april jl. is wederom een goed bezochte InnoveerJijmee sessie gegeven. Zo’n 100 belangstellenden arriveren en nemen onder genot van een drankje plaats in de zaal en maken van de gelegenheid gebruik om bekenden weer te treffen.
Bij de opening neemt Gerard Kuijper, Ordina directeur, het woord en heet allen welkom. Na een korte introductie wordt de microfoon overgenomen door de partner van Ordina, Anko Tijman.

 

Jurgen Appelo – The seven duties of software professionals
De aftrap voor de 2 presentaties van vanavond wordt gegeven door Jurgen Appelo, die zijn visie geeft over de 7 plichten van software professionals. Jurgen, auteur van het boek “Management 3.0”, stipt kort aan hoe de volwassenheid in niveau kan groeien. Van leerling (het begin) naar reiziger (ontdekkingen doen) en uiteindelijk master (volledige beheersing). Deze niveaus leiden naar uiteindelijk 7 fasen die een software professional door gaat en sturing kan geven op de aspecten mens (people), hulpmiddelen (tools), tijd (time), functionaliteit (functionality), kwaliteit (quality), proces (process), waarde (value). De 7 plichten als professional hiervoor zijn: motivate yourself, direct yourself, organize yourself, measure yourself, connect yourself, empower yourself, improve yourself. Door deze te benutten groei je voor jezelf als professional naar een hoger niveau en profiteren ook je werkgever en project ervan.
Met deze aspecten laat Jurgen helder zien hoe je ook de beste mensen op de beste plaatsen kan inzetten. Door hun vrijheid te geven om bijvoorbeeld samenwerkend als team het werk optimaal te verdelen.
De presentatie van Jurgen is terug te vinden op http://www.slideshare.net/jurgenappelo/the-7-duties-of-great-software-professionals.

Informatie over zijn boek “Management 3.0” kan men raadplegen op www.management30.com.

Remi-Armand Collaris – Connectivate professionals: agile toolboxes for improving teamwork
Na een korte pauze gaat Remi-Armand Collaris van start met zijn presentatie “Connectivate professionals: agile toolboxes for improving teamwork”. Na een kort introductie door Remi-Armand over zichzelf trekt hij ieders aandacht met de mededeling dat er 2 boeken “RUP op maat”, waar hij auteur van is, onder de aanwezigen verloot gaan worden. Remi-Armand blikt eerst terug op een tiental veel bekende en gebruikte methodieken die allen gaan over het ontwikkelen van IT oplossingen. Al snel is duidelijk dat onder alle aanwezigen deze methodieken bekend zijn, hetzij ooit van gehoord of gelezen, danwel ook daadwerkelijk praktijkervaring er mee hebben.
Met de slides die Remi-Armand toont, en zijn verhaal erbij wordt al snel duidelijk dat allen een vorm van iteratief werken gemeen hebben. Wel is het kijkend naar de processen noodzakelijk om de juiste gereedschappen te selecteren en dat toe te passen waar op dat moment vraag naar is c.q. inpasbaar is.
Door de actieve presentatie van Remi-Armand wordt het publiek getriggerd op te letten. Het tweede boek “RUP op maat” wordt dan ook onder luid applaus overhandigd aan de persoon die het antwoord wist op de vraag wanneer de term ‘agile’ actief gebruikt werd (februari 2001).
In een tweede sessie/quiz zijn een aantal stellingen gepresenteerd. Aan de hand van het tellen van stemmen op de gepresenteerde stellingen, gaat Anko de totalen verzamelen. En wat blijkt: de stellingen zijn allen rechtstreeks afkomstig uit het agile manifesto, waar de aanwezige professional zich in ruime meerderheid achter kan scharen.
Tijdens de vragen aan het eind van de presentatie gaat Remi-Armand nog nader in op agile toegepast in een situatie met een offshore-component. De visie van Remi-Armand is dat een offshore component binnen agile mogelijk is, waarbij er wel rekening gehouden moet worden met een aanzienlijk complexer/uitdagender project.
Ook de rol van testmanager en projectmanager stipt Remi-Armand kort aan. Belangrijk is dat de scrummaster binnen agile niet gelijk is aan de projectleider, om belangenverstrengeling te voorkomen.
Mocht je deze presentatie in alle rust willen bekijken, dan heeft Remi-Armand deze beschikbaar gesteld op http://www.slideshare.net/racollaris/connectivate-professionals-agile-toolboxes-for-improving-teamwork-nl.

Na afloop van de presentaties en het overhandigen van een kleinigheid aan de sprekers geeft Anko Tijman het signaal om onder genot van een borrel na te praten en te netwerken.
De volgende InnoveerJijMee sessie in deze reeks is gepland op 16 juni 2011. Wil je daarbij aanwezig zijn, houd dan berichtgeving over Innoveer Jij Mee in de gaten op de website http://www.innoveerjijmee.nl.

Over AgileOrdina

De agile specialisten van Ordina zijn hier aan het woord.
Dit bericht werd geplaatst in Agile methodieken, Agile ontwikkelen, Implementatie van agile, Presentaties en getagged met , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s